20090724

Baybayon: Ikatulong Semana sa Hulyo 2009

Baybayon: Ikatulong Semana sa Hulyo 2009

53 ka mga balak ang midagsa sa Baybayon ug sa ilang panagway madayag nimo ang sugilanon sa ilang panaw.

Mahanggab nimo, 'humot ang mais nga nilung-ag' diha sa yano nga banay ni Hamber , usa ka higala, nga mao say ulohan niining balak ni Ric S. Bastasa. Yano ug matahom ang gihulagway diha,

'sa usa ka baso nga bugnaw kaayo
nga tubig nga gikan pa sa ilang
banga nga karaan'

Kadtong nakatilaw sa tubig gikan sa banga nga karaan, mabugnawan sa usab ang panumdoman agi niining yano apan matahom nga balak. Bisan kabos sa kabtangan, apan dato kini sa katahom sa yano nga pagkinabuhi ug pagpakatawo. Dili na lang nato isaysay, bation na lang ug sination kining balak diha sa pagbasa ug paghanduraw.



Ang balak nga Kaniadto ni Ric S. Bastasa may giasoy nga kasinatian.
Matod niya, 'gisirad-an ko na ang akong kasingkasing'. Kining panapos nga linya, moabli sa imong panumdoman, sa imong kaagi kaniadto. Ug bisan karon.


Daw dili man makabidli ang Baboy ni Adonis Durado, tungod tingali kay maayo niya pagkasinati ug pagkahulagway niiini, walay pagkataranta.

Sa laing bahin, mora pod ni'g dula nga tagoanay o dakpanay kay dunay mitago, mibutyag, miladlad, mihikap. Mora pod ni'g sangka sa estoryahanay kay naay nagpatuo, naa poy dili motuo. Sangka sa binayloay sa duha ka binuhat, sulod sa tangkal sa Wild Pussy, human sa 9 ka botelya nga Heineken. Kabidli daw ang gihugyawan sa mga butakal, dili kaha ang kalingaw sa nasaksihan nga bugno ug panaglayog nga dili lang sa mga bukton apan sa mga pulong? Igo ra ta motagna, kay wa man ta diha. Ang balak ray atong mabasa, ug sa bantang sa magbabalak, daw kalmado ra man siya, wala mataranta. Ang epekto sa balak, mao sad, dili makataranta. Dili makabidli. Pero, makalingaw. Makahugyaw gyod tingali, kon nakasaksi usab didto sa akto.

Lubi



tungod sa among panaghigala ni
hamber
nga akong silingan
gidapit ko niya og
paniudto sa ilang balay

siya og ang iyang nanay
lang ang nagpuyo

humot ang mais nga nilung-ag
og tagsa mi og
palotpot nga inon-unan

wala nay dugang

gawas na lamang
sa usa ka baso nga bugnaw kaayo
nga tubig nga gikan pa sa ilang
banga nga karaan

--Ric S. Bastasa




kaniadto

kaniadto
nadungog mo ang akong tingog
diha sa kamingaw
mipahipi ka og nagpakaaron-ingnon
nga bungol

wala mo madungog ang tingog
sa akong budyong
og sa akong kakapoy akong
gigakos ang kahilom og sa silong
sa kahiubos ako mipasilong

kaniadto kadto...

karon wala ka nay madungog sa akong
mga pangagho
wala na ang agulo sa akong pagbangutan

nasayod na ako sa agianan
sa kalipay
ania na kanako ang mga pulong
nga makapaabri sa iyang tinaguan
nga pultahan
ania na kanako ang yabe sa
kinabuhi

ako lamang og ako lang gayod lamang
ang nasayod niini

busa sa dihang ikaw na usab ang gihadla
sa mga anak sa kasakit
og sa ilang tigulang na nga inahan
sa kapakyasan
sa dihang imong gisangpit ang akong ngalan
karon nga ikaw nagpangayo og panabang
wala na usab ako nga makadungog kanimo

gisirad-an ko na ang akong kasingkasing.

--Ric S. Bastasa


Baboy



Ang babaye sa Wild Pussy nga akong gika-table
Human makahurot og siyam ka shot nga tequila
Kalit mikumpisal nga usa kuno siya ka baboy.
Mibuhakhak ko pag-ayo, mora gyud og gigitik

Ang akong ngalangala, ug dihang gitumar nako
Ang gitakigan nga Heineken sa akong atubangan,
Hapit ko sud-ipi gumikan midugang siyag ingon:
“Gani, usa ko ka anay nga may lima ka baktin.”

Ako siyang giingnan nga: “Lagi, tambok ka,
Pero dili gyud ka baboy sa akong panan-aw.”
Mipahiyom siya, mitutok sa libat kong mata.
“Unsa, buot kag pruweba sa akong kababoy?”

Miduol ug mibarog siya sa akong tungod, mipukas
Sa iyang bisti, ug giuyog ang iyang walo ka tutoy.
Nangyam-id ko: “Bisag mag-costume kag dinosaur
Nga traynta ka buok atngal, di gyud ko matarantar.”

Gibitad niya ang akong kamot, gipasok, gipakuot
Sa iyang lubot. “Nakahikap ka sa akong ikog?”
Mingisi ko samtang gahapuhap ang iyang ikog.
“Ganahan lagi kog babayeng magbutang-butang

Og ikog – utgan ko. Unsa ni: latex o synthetic?”
Nakabantay kong mora siyag gisipok – gasurok
Ang tinan-awan nako. Ang duha niya ka bangkil
Migimaw og samot; ang buliskad niyang simod

Daw kasungagon nako. “Nganong man gyung
Di ko nimo tuohan?!” Miiwigik siya, kaluhaon.
Ug gisuwayan nako siyag gakos – mapinanggaon
Nga gakos nga dulot pag-ayo sa iyang tambok.

Kapila ko gihagkan ang balhibuon niyang agtang.
“Pasayloa, pasayloa,” am-am ko, “Din-a mausab.”
Ug ang gainom nga mga butakal sa pikas lamesa
Nangahugyaw sa ka bidli sa nasaksihang drama.


-- Adonis Durado